Klauzula informacyjna - dla pacjentów

To jest archiwalna wersja strony z dnia . Przejdź do wersji aktualnej.
Zmieniona z powodu: menu

Klauzula informacyjna dla pacjentów, ich przedstawicieli ustawowych oraz osób upoważnionych przez pacjentów



Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE – zwanego RODO, informujemy:



  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Przychodnia Rejonowa SPZOZ, Rudzie ÅšlÄ…skiej przy
    ul. Ks. Niedzieli 51b, 41-711 Ruda ÅšlÄ…ska, NIP 6412186371, Regon 276706565 KRS: 0000033776.
    Kontakt z Administratorem jest możliwy poprzez adres e-mail: spzozniedzieli@timtech.pl, telefonicznie pod nr (32) 2421279 lub listownie na adres podany powyżej.



  1. Administrator wyznaczył Inspektora Ochrony Danych w osobie Pana Dawida Szarka, z którym można skontaktować się poprzez adres e-mail: iod@odomed.pl lub pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora Danych Osobowych. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych
    z przetwarzaniem danych.



  1. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu:

  • Wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, w tym udzielania Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych, prowadzenia dokumentacji medycznej i realizowania innych obowiÄ…zków prawnych. ObowiÄ…zki te okreÅ›la w szczególnoÅ›ci ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej, ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz wydane na ich podstawie rozporzÄ…dzenia. Podstawa prawna – art. 6 ust. 1 lit. c RODO i art. 9 ust. 2 lit. h RODO) - „obowiÄ…zek prawny” oraz â€žrealizacja celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej”.

  • Ustalenia Pani/Pana tożsamoÅ›ci podczas pierwszej rejestracji oraz weryfikacja danych w rejestracji lub gabinecie lekarskim. Podstawa prawna - art. 6 ust. 1 lit c oraz art. 9 ust. 2 lit h RODO w zw. z art. 25 pkt. 1 ustawy o prawach pacjenta oraz § 10 ust. 1 pkt. 2 rozporzÄ…dzenia Ministra Zdrowia w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania - – „obowiÄ…zek prawny” oraz â€žzarzÄ…dzania systemami i usÅ‚ugami opieki zdrowotnej”.

  • Realizacji praw pacjenta – odbieranie oÅ›wiadczeÅ„, upoważnianie innych osób do informacji o stanie zdrowia, dokumentacji medycznej. Podstawa prawna - art. 6 ust. 1 lit c RODO w zwiÄ…zku z art. 9 ust 3 i art. 26 ust 1 ustawy o prawach pacjenta - „obowiÄ…zek prawny”.

  • Kontaktu (na podany adres e-mail lub numer telefoniczny) z powodów organizacyjnych (zmiana terminu wizyty, informacja o przygotowaniu do Å›wiadczenia, odbiór wyników). Podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. b oraz f RODO – „prawnie uzasadniony interes administratora, jakim jest opieka okoÅ‚o obsÅ‚ugowa nad pacjentem oraz sprawniejsze zarzÄ…dzanie grafikami”.

  • Podejmowania dziaÅ‚aÅ„ w zakresie profilaktyki zdrowotnej, w tym informowania Pani/Pana o możliwoÅ›ci skorzystania ze Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych lub przekazywania zaproszeÅ„ na badania. Podstawa prawna –art. 9 ust. 2 lit. h RODO) - „realizacja celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienie opieki zdrowotnej”.

  • Prowadzenia ksiÄ…g rachunkowych i dokumentacji podatkowej z prowadzonej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej. Podstawa prawna art. 6 ust. 1 lit. c w zwiÄ…zku z art. 76 ust 2 ustawy o rachunkowoÅ›ci - „obowiÄ…zek prawny”.

  • Dochodzenia lub obrony przed ewentualnymi roszczeniami zwiÄ…zanymi z wykonywaniem dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej lub też potrzebÄ… wykazania okreÅ›lonych faktów, majÄ…cych w tym zakresie istotne znaczenie dla Administratora. Podstawa prawna – art. 6 ust. 1 lit. f RODO – „prawnie uzasadniony interes”.

Dodatkowo, za dobrowolnie wyrażonÄ… przez pacjenta lub innÄ… osobÄ™ zgodÄ…, możliwe jest wykorzystywanie danych osobowych w zakresie wykraczajÄ…cym poza wskazane powyżej podstawy, np. zgoda na wykorzystywanie wizerunku lub wykorzystywanie adresu e-mail do przekazywania informacji medycznych. Podstawa prawna – art. 6 ust. 1 lit. a RODO) – „zgoda”.

  1. Podanie danych osobowych przez pacjenta w zakresie przewidzianym przepisami prawa (w szczególnoÅ›ci imiÄ™, nazwisko, data urodzenia, pÅ‚eć, adres miejsca zamieszkania, PESEL) jest obowiÄ…zkowe (odmowa może wiÄ…zać siÄ™ z brakiem możliwoÅ›ci wykonywania dziaÅ‚alnoÅ›ci leczniczej). W pozostaÅ‚ym zakresie podanie danych jest dobrowolne.



  1. Pani/Pana dane osobowe bÄ™dÄ… wykorzystywane przez Administratora przez okres niezbÄ™dny do realizacji opisanych powyżej celów. W zależnoÅ›ci od podstawy prawnej bÄ™dzie to odpowiednio:

  • Czas przechowywania dokumentów okreÅ›lony przepisami prawa (w przypadku dokumentacji medycznej wynosi on co do zasady 20 lat, liczÄ…c od koÅ„ca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu do dokumentacji).

  • Czas do momentu ewentualnego wycofania zgody na przetwarzanie danych.

  • Czas przechowywania danych w zwiÄ…zku z dochodzeniem lub obronÄ… przed roszczeniami szczegółowo okreÅ›la kodeks cywilny.

  • Czas przechowywania danych w zwiÄ…zku z prowadzeniem ksiÄ…g rachunkowych wynosi 5 lat – zgodnie z art. 112 ustawy o podatku od towarów i usÅ‚ug Dz.U.2017.1221 tj. z dnia 2017.06.24.


  1. W każdym monecie ma Pani/Pan prawo do wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych – w przypadku danych, które na jej podstawie sÄ… przetwarzane. Wycofanie zgody nie ma wpÅ‚ywu na zgodność z prawem wykorzystania danych w okresie, kiedy zgoda obowiÄ…zywaÅ‚a. W przypadku skorzystania z tego prawa Administrator zaprzestanie przetwarzania danych oraz zostanÄ… one usuniÄ™te.



  1. Ma Pani/Pan prawo złożyć wniosek do Administratora o:

  • DostÄ™p oraz kopie wÅ‚asnych danych osobowych,

  • Sprostowanie (poprawienie) wÅ‚asnych danych osobowych,

  • UsuniÄ™cie wÅ‚asnych danych osobowych, w sytuacji, gdy przetwarzanie danych nie nastÄ™puje w celu wywiÄ…zania siÄ™ z obowiÄ…zku wynikajÄ…cego z przepisu prawa,

  • Ograniczenie przetwarzania Pani/Pana danych osobowych,

  • Przenoszenie wÅ‚asnych danych osobowych, na warunkach okreÅ›lonych w RODO

  • CofniÄ™cie wyrażonej zgody na przetwarzanie danych osobowych w dowolnym momencie bez wpÅ‚ywu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonywaliÅ›my na podstawie zgody przed jej cofniÄ™ciem.

  • Wniesienie sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych, jeÅ›li podstawÄ… prawnÄ… wykorzystywania danych jest prawnie uzasadniony interes – art. 6 ust.1 lit. f RODO.

  • Wniesienia skargi do Prezesa UrzÄ™du Ochrony Danych Osobowych (adres: UrzÄ…d Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) w jeżeli uważa Pani/Pan, że przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy prawa.


  1. Pani/Pana dane osobowe mogą być przekazywane – z wyjątkiem osób upoważnionych przez Administratora:

  • Innym podmiotom leczniczym w celu zapewnienia ciÄ…gÅ‚oÅ›ci udzielania Å›wiadczeÅ„.

  • Podmiotom wspierajÄ…ce nas w zakresie, usÅ‚ug IT.

  • Podmiotom upoważnionym na podstawie obowiÄ…zujÄ…cych przepisów prawa (np.: sÄ…dy i organy paÅ„stwowe, Towarzystwa Ubezpieczeniowe, Narodowy Fundusz Zdrowia, w ramach realizowania Å›wiadczeÅ„ z Å›rodków publicznych), szczególnie w zakresie wskazanym na podstawie Ustawy o prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

  • Podmiotom Å›wiadczÄ…cym usÅ‚ugi: z zakresu dorÄ™czania korespondencji i przesyÅ‚ek, lub telekomunikacyjne; ksiÄ™gowo – finansowe i podatkowe; audytorskie i kontrolne; prawne
    i windykacyjne.

  • Innym niż wskazane powyżej podmiotom, które na podstawie przepisów prawa uprawnione sÄ… do uzyskiwania od Administratora informacji zwiÄ…zanych z dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… Administratora, które to informacje mogÄ… obejmować dane osobowe pacjenta oraz osób upoważnionych przez pacjenta lub dziaÅ‚ajÄ…cych w jego imieniu.

  • Osobom przez PaniÄ…/Pana upoważnionym do, otrzymywania informacji o Pani/Pana stanie zdrowia jako Pacjenta jak również do dokumentacji medycznej.


  1. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy.



  1. Informujemy, że Pani/Pana dane osobowe nie bÄ™dÄ… wykorzystywane do podejmowania decyzji opartych wyÅ‚Ä…cznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych, w tym profilowania w rozumieniu art. 22 RODO.

DODATKOWA INFORMACJA DLA OSÓB UPOWAÅ»NIONYCH PRZEZ PACJENTÓW

Pani/Pana dane osobowe zostaÅ‚y pozyskane za poÅ›rednictwem pacjentów (lub ich przedstawicieli ustawowych). Administrator bÄ™dzie je przetwarzać w zakresie wskazanym przez pacjentów oraz przepisy prawa (imiÄ™, nazwisko, data urodzenia, dane kontaktowe).

OKAZYWANIE DOKUMNETÓW TOŻSAMOŚCI

Podczas rejestracji pacjenta, składaniu wniosku o wydanie dokumentacji medycznej lub w innych sytuacjach wymagających potwierdzenia tożsamości pacjenta (lub innej osoby np. upoważnionej przez pacjenta), odwiedzającego Przychodnię Rejonową SPZOZ, z siedzibą w Rudzie Śląskiej, mamy obowiązek potwierdzić, że dana osoba jest tą, za którą się podaje. W celu weryfikacji tożsamości Przychodnia Rejonowa SPZOZ, z siedzibą
w Rudzie ÅšlÄ…skiej
ma zatem prawo żądać od pacjenta, osoby upoważnionej przez pacjenta lub innych osób okazania:

• Dokumentu potwierdzającego tożsamość (dowodu osobistego, paszportu, karty pobytu, polskiego dokumentu tożsamości cudzoziemca) lub

• Innego dokumentu publicznego, pozwalającego na jednoznaczną identyfikację (np. prawo jazdy, legitymacja szkolna dla osoby do 18. roku życia).


Podstawa prawna:

• 23 ust. 2 i art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U.2020.849 t.j.),

• Art. 50 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,

• 24 ust. 1 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO),

• Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2015 r. (sygn. II OSK 2770/13).




Opublikował: Marek Pawlicki
Publikacja dnia: 17.03.2022, 10:42
Dokument oglądany razy: 159
Podpisał: Marek Pawlicki
Dokument z dnia: 17.03.2022